Thursday, April 5, 2018

Zuidelijke Flarden 4


alleen op zaterdagavond
ik stap de kerk binnen
de mis is in volle gang
het galmt
dat mijn rok over de knie is
geeft me een vreemd genoegen
ontzag is je ongemerkt
gezien weten
er is altijd iemand
aan wie je te meten

van apostelen heb ik
geen kaas gegeten
maar barmhartigheid
lijkt me een mooi streven
in ieder universum
de goden in de Melkweg
trekken denkbeeldige lijnen
tussen sterren en stof
zodat zij onze grenzen begrijpen
alles wat benoemd wordt,
sluit buiten
maakt de ander anders

de priester zegt
lever je hart uit
-corazon entregado-
even snel vertaald
overgave aan de naaste
onder m’n zoom prikte een mug
ik liet het maar begaan
ik mompelde het onverstaanbare
versteld van mijn overgave
alleen knielde ik niet op het hout
evenals een aantal bejaarden
ook de hosti haalde ik niet
schijnheilig wilde ik niet zijn
er is maar een verlosser, ik dacht
aan wijn, goud en zondes
wat als vis klinkt in het zuiden
ik vroeg me af of als je uit
liefde komt je kan verraden
de vrouw voor me stak haar hand uit
ik raakte haar huid
mijn hart lag erin
als in al mijn woorden
vader, almachtige, die altijd meekijkt
uw koninkrijk kome

ik ging richting uitgang
liet de priester links liggen
vervuld van verbonden eenzaamheid
stapte ik de avond in
de terrassen waren vol

en de flessen ademden uit

Uit: Vertekend Leven, 2017

No comments:

Post a Comment